Homo Afro Latinï

Hierdoor heb ik onder andere een blauwe oog van mijn vader gekregen toen ik 8 jaar oud was. Als tiener werd ik de hele tijd daarmee gepest. En als volwassen man ben ik vrienden kwijtgeraakt door dat ene woord. Een topklasse internationale salsa dansdocent werd door dat ene woord respectloos behandeld, en in het verleden heeft de regering van Argentinië alles aan gedaan om de echte oorsprong van de tango – dat woord – te verbergen.

Dit alles – en nog VEEL meer(!) – werd veroorzaakt door dat ene vervloekte woord…

In het Papiaments is dat woord mariku. Het klinkt Japans, maar het is een verbastering van het (oud) Nederlands woord marieke. ‘Welgevormd schoon’. Een afgeleide van de Bijbelse naam ‘Maria’. Maar deze betekenissen zijn hier niet van toepassing. De Spaanse variant hiervan is maricón: een homoseksuele man.

Homo.

Er zijn meerdere verzen in de Bijbel die homoseksualiteit verbieden. In Leviticus 20:13 wordt de homoseksuele daad zelfs met de dood bestraft! En er zijn veel landen die deze compleet absurde en barbaarse wet op de letter naleven.

 De homoseksuele oorsprong van de Argentijnse tango

In het wetenschappelijk goed onderbouwde boek ‘Every Night Life, Culture and Dance in Latin/o America’ van Celeste Fraser Delgado & José Esteban Muñoz (1997) staat o.a. op bladzijde 24: “In “Medics, Crooks and Tango Queens: The National Appropriation of a Gay Tango,” Jorge Salessi details the appropriation of the tango as the sign of middle-class Argentine identity over and against the earlier associations of the dance with the popular and upper classes, each characterized by the middle class managers of the public warfare as sexual perverts. Tango as a musical and dance form developed at the turn of the [20th, Sederick] century among the predominantly young male immigrants from Southern Europe. Through a thorough investigation of the archives of officials in the new fields of public health, criminology, and public education, Salessi investigates the process of making the tango a national dance in an effort to uncover the homosexual desire expelled in the process of nationalization. Salessi maintains that this desire continues to haunt the contours of the tango as a national sign.”

In mijn verdere onderzoek heb ik dus ontdekt dat de Argentijnse tango is ontstaan door Spaanse en Argentijnse (mannelijke) havenwerkers die in de ‘salons’ in Buenos Aires innig met elkaar samen dansten op de zwoele klanken van Carlos Gardel. Daarna gingen velen van hen naar boven om in de slaapkamers zonder kleren verder te gaan ‘tangeando’. Zou het gezegde ‘de horizontale tango’ eigenlijk hiervan komen? Hoe dan ook: het werd heel erg gezellig! Zie hier een korte documentaire van de wereldkampioen tango dansen van 2007 Fernando Gracia met zijn mannelijke danspartner. Hij heeft weliswaar de danskampioenschap als leider samen met een vrouw gewonnen, maar hij laat zich toch heel erg goed leiden door zijn mannelijke partner.

De rooms katholieke Argentijnen schaamden zich voor de tango. Daarom deden ze er alles aan om deze homoseksuele smet op de geschiedenis van hun nationale erfgoed voorgoed te laten verdwijnen. Voor mij is het dus heel erg grappig om te weten dat veel ‘macho’ dansers die de tango, de kizomba (die door velen wordt beschouwd als de Angolese tango) en de ‘bachatango’ dansen geen weet hiervan hebben.

Maar.. is het belangrijk? Voor mij niet, maar voor de meeste latinos wél!

En over de bachata gesproken…

In haar prachtige lecture over de Dominicaanse ‘way of life’ vertelde Nucita van Dominican Lifestyle een paar jaar geleden onder anderen over sommige roddels die toen op de ‘dominicaanse’ gaande waren. Waar heel República Dominicana zich zo druk over maakte was of de immens populaire bachata zanger Prince Royce wel of niet ‘homo’ zou zijnHet kan namelijk OOK zijn dat Prince Royce, net als ik, overgevoelig is. Tegenwoordig wordt dat aangeduid als ‘hoog sensitief’. Hoe ironisch is het dan dat mijn vader mijn zogenaamde ‘ontluikende homoseksualiteit’ met het toedienen van ontzettend veel pijn probeerde te onderdrukken terwijl ik zelf ontzettend gevoelig was voor pijn. En als hij het toen aan mij gevraagd had, dan had hij geweten dat ik toen al 2 jaar heimelijk verliefd was op Etmira… een meisje uit mijn klas.

En over meisjes gesproken: in een klein gemeenschap op de Dominicaanse Republiek worden een aantal jongens geboren die op meisjes lijken en die gemiddeld pas rond hun twaalfde jaar penissen ontwikkelen. Dit is de zogenoemde “Guevedoces” syndroom. Deze jongens worden enorm gepest met iets waar ze helemaal niets aan kunnen doen. Maar gelukkig heeft hun syndroom wel voor iets positiefs gezorgd 🙂

Is het belangrijk dat Prince Royce – of ik – wel of geen homo is ? Voor mij niet, want ik weet dat homoseksualiteit een natuurlijke eigenschap  iddie ook bij andere dieren voorkomt

Maar voor mijn vader, voor de meeste religieuze mensen en voor de meeste Dominicanen is het wél  of niet homoseksueel zijn schijnbaar iets van levensbelang!

Even tussendoor: diezelfde mensen die hun homohaat op het internet spuien gebruiken een medium die mede mogelijk is gemaakt door Alan Turing, de homoseksuele wetenschapper die de Duitse Enigma code wist te kraken tijdens WOII en die de basis heeft gelegd voor onze huidige computers en smartphones. Zijn leven is mooi geportretteerd door Benedict Cumberbadge in de film ‘The Imitation Game’. De beste man werd in 1952 in Engeland vervolgd en schuldig bevonden aan ‘homoseksuele handelingen’. Toen dacht men namelijk dat homoseksualiteit een ziekte was die je kon genezen. Hij koos voor chemische castratie in plaats van een gevangenisstraf te ondergaan. In 1954 – 16 dagen voor zijn 42ste verjaardag – werd de grote Alan Turing dood aangetroffen. Oorzaak? Cyanide vergiftiging. Men weet niet of het zelfmoord was of een ongeluk. Zie hier een korte clip uit de film.

De Afro Latin LHBTI Gemeenschap

Naast het feit dat ik op Curaçao overal onterecht als homo werd nageroepen ben ik – gedreven door mijn overgevoeligheid – toch iets gaan doen waardoor ik mezelf in een grotere precaire situatie manoeuvreerde: ik ging dansen. Zelf vonden wij (dansers) het raar om als homoseksuelen te worden bestempeld, aangezien onze helden van toen (macho) dansers waren. Je kunt meer daarover lezen in deze en in dit artikel. En wij konden goed met homoseksuele mannen opschieten. Sterker nog: wij hadden echte vrienden die openlijk uitkwamen voor hun ‘afwijkende’ seksuele geaardheid. En dan praat ik nu over de jaren ‘80, de periode waarin de homoseksuele mannen op Curacao vaak door een groep (hetero) mannen publiekelijk in elkaar werden geslagen. Achteraf gezien denk ik dat wij – mannelijke dansende tieners – ons veel beter in onze homoseksuele medemensen konden verplaatsen, juist omdat wij ook door een deel van de bevolking als ‘persona non grata’ werden beschouwd.

Het omgekeerde daarvan beleefde ik in 1999 tijdens het zaterdagavond feest van het 2de Europese Salsa Festival dat georganiseerd werd door Annetje Riel en Marlon Castillo. Op een gegeven moment zag ik een gedeelte van de drukke dansvloer ineens minder druk worden. Mensen maakten spontaan ruimte voor 2 mannen die op dat moment samen dansten: Marlon Castillo en Super Mario. Bijna iedereen aan de kant stond te schreeuwen! Verrassend genoeg (voor mij) stond het publiek niet van afschuw, maar van pure blijdschap te schreeuwen! Ik juichte ook vrolijk mee, wetende dat dit de afro latin dans scene was zoals ik het vanaf 1983 gedroomd had: zonder vooroordelen en helemaal vrij! Heteromannen die samen kunnen dansen zonder dat ze meteen een ‘homo label’ opgeplakt krijgen. Sindsdien is het steeds beter gegaan. Mannen die ladies styling danslessen en tips kunnen geven (Kurt Alexander) en die beide dans rollen perfect beheersen (Randolph Brion, Geno Marchena) is meer regel dan uitzondering geworden.  Annetje geeft trouwens ook salsa danslessen aan de LBGT gemeenschap. Check her out!

De Toekomst

Heel Nederland is nu in de ban van de ‘genderneutraliteit’. Maar net als met alles heeft dit nieuw fenomeen ook haar nadelen. Want ik vind dat mannen echt ‘mannen’ mogen blijven. Niet een ‘gefeminiseerde’ man. Ik ben er dus wél voor om de dans rollen te ontkoppelen van het geslacht. Tijdens het samen dansen kan een vrouw ‘leider’ zijn en een man ‘volger’. En dat gebeurt nu ook, maar vaak is het uit nood door gebrek aan mannen bij danslessen. Dan zullen de extra vrouwen ook de leidende dansrol aannemen. Daarom vind ik het ook belangrijk dat we ophouden met zeggen dat we ‘als man’ of ‘als vrouw’ dansen als we in de andere dansrol dansen dan de ‘traditionele’. En een man die als volger danst hoeft niet automatisch ‘ladies styling’ te gebruiken als hij daar geen zin in heeft. Dat is ook éen van de redenen waarom ik de Ocho Dance ontwikkeld heb: om het genderneutraal samen dansen te promoten. En het wordt tijd dat wij de term ‘homo’ alleen gebruiken voor wat het woord echt betekent: mens. Laten we met z’n allen een ieder gunnen om een mens te zijn op zijn of haar eigen voorwaarden.

Willie Colón

Veel salsa liedjes hebben vaak een politiek getinte boodschap. Zo ook het volgende lied van de salsa grootheid Willie Colón met de titel “El Gran Varón” geschreven door Omar Alfanno . Zie mijn vrije vertaling ervan onderaan de videoclip.

In een ziekenhuis zaal

om 9:43 uur werd Simón geboren

Het was de zomer van ‘56

Hij was de trots van meneer Andrés omdat hij een jongen was

Hij werd opgevoed net als de rest

Met harde hand, en heel erg streng

Hij had nooit een eigen mening

‘Wanneer je groot bent, dan ga je hetzelfde studeren als je vader, luister goed

Jij zult Een Grote Heer worden!

Simón ging naar het buitenland

Ver van huis is hij die preek helemaal vergeten

Hij had zijn manier van lopen veranderd

Hij droeg een rok, lippenstift, en een tasje

De mensen vertellen dat op een dag zijn vader

hem ging bezoeken zonder hem eerst daarvan te vertellen

Dat was een grote fout!

En een vrouw sprak hem aan toen ze langs elkaar heen liepen

Ze zei: ‘Hallo, hoe gaat het vader, alles goed met u?’

‘Herkent u me niet? Ik ben Simón!

Simón, uw zoon, de Grote Heer!

Men kan de natuur niet veranderen

Een boom die schuin geboren wordt kan haar stam nooit rechttrekken! (3x)

Hij liet zich meegaan met wat de mensen zeggen

Zijn vader heeft hem nooit meer gesproken

Hij heeft hem voor altijd verlaten

Men kan de natuur niet veranderen

Een boom die schuin geboren wordt kan haar stam nooit rechttrekken!

En klaag niet Andrés, klaag nergens om!

Als er limoenen uit de lucht vallen,

leer dan om limonade te maken!

Men kan de natuur niet veranderen

Een boom die schuin geboren wordt kan haar stam nooit rechttrekken!

En terwijl de jaren voorbij gingen begon de ouwe een beetje toe te geven

Simón schreef hem niet meer, Andrés was kwaad!

Men kan de natuur niet veranderen

Een boom die schuin geboren wordt kan haar stam nooit rechttrekken!

Eindelijk waren er berichten over waar zijn zoon uithing,

Andrés vergat nooit meer de dag van dat trieste telefoontje

In een zaal van het ziekenhuis

Simón stierf door een rare ziekte

Het is de zomer van ‘86

Niemand huilde om de zieke van bed nummer 10

Simón, Simón!

Simón..  

Men kan de natuur niet veranderen

Een boom die schuin geboren wordt kan haar stam nooit rechttrekken!

Men moet meer compassie tonen, hou op met de moraalridder uit te hangen

Degene die vrij is van schulden mag de eerste steen werpen!

Men kan de natuur niet veranderen

Een boom die schuin geboren wordt kan haar stam nooit rechttrekken!

Degene die nooit vergeeft heeft een zekere toekomst

van bittere herinneringen herleven in zijn of haar eigen hel

Men kan de natuur niet veranderen

Een boom die schuin geboren wordt kan haar stam nooit rechttrekken!

 

En nu als laatste, de volgende quote: “Alle mensen zijn van gelijke waarde en moeten gelijk behandeld worden. Dat is het beginsel van mensenrechten.”

 






  

 

   




  

 

 

 







      




    





      

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *