Danswedstrijden Werken NIET!

Gabriel Mambi andere Sederick Blommestijn-Short
Gabriel Mambi and Sederick Blommestijn-Short at Fiesta Deluxe

 

Dit gebeurde afgelopen zaterdagavond in de kleedkamer van Event Center Fokker.

Salsa Showteam Matanza Dance Company

WOW! En Fiesta Deluxe was HOT! Letterlijk en figuurlijk. De choreograaf van de meest ervaren salsa showteam van Nederland zat rustig te chillen op een stoel. Zijn naam: Gabriël Mambi.

Ik sprak de Caribische Nederlander aan, die in mijn ogen op een kruising lijkt tussen een boeddhistische monnik en een Afrikaanse prins. Hij had zo tussen de cast van  Marvel’s Black Panther film kunnen staan.

We hebben het gehad over de reden waarom Gabriël niet meer samen met zijn groep Matanza optreedt. Gabriël vindt dat bij het bereiken van een bepaalde (oudere) leeftijd de showdansers die ook choreografen zijn beter plaats kunnen maken voor de jongere generatie. Dat geldt niet alleen voor hem, maar ook voor iconen als Osmar Perrones van Yamulee en Fernando Sosa van Tropical Gem. Deze salsa giganten zijn volgens Gabriël nog steeds steengoed, maar je ziet tijdens hun optredens dat de nieuwere generatie in hun teams meer te bieden hebben. En ze zijn niet innovatief. Deze salsa grootmeesters doen enkel en alleen variaties van het alom bekende. Het is aan de jongere generatie om echte vernieuwing binnen de dans te brengen.

Danswedstrijden

Op een gegeven moment vroeg ik Gabriël of hij de discussies over wedstrijddansen ook een beetje volgde. Hij zei: “Een beetje, ja.”

Ik: Wat vind je ervan? Heb je ooit zelf aan danswedstrijden meegedaan?

Gabriël: Er werd mij ooit gevraagd om aan een danswedstrijd met de groep mee te doen. We zouden alleen geld verdienen als we zouden winnen. Ik vroeg de normale gage die wij voor een optreden vragen. Dat vind ik eerlijk, aangezien we veel kosten maken. Denk aan de trainingsruimte en de kleding die gemaakt wordt. De organisator wilde daar niet voor betalen, dus hebben wij het niet gedaan.

Ik: Ik denk dat danswedstrijden goed zijn om het algeheel dans niveau omhoog te krikken. Kijk maar naar het dansniveau die de Nederlandse deelnemers hadden tijdens de Dutch Open Salsa Championships van 10 jaar geleden.

Gabriël: Ja. De dansers hadden een hoog niveau. Maar dat komt niet door de wedstrijden. Dat niveau hadden ze al. Het komt door hun passie. Ze hebben zoveel passie voor de dans dat ze echt alles gaven. En dat betekent ontzettend veel trainen. Dansers als Brian (Libier) & Mechteld (Sterk),  Femke en Manoah, Vanessa Mambi & Patrick Mussendijk, Tim Alberto, Raul & Shelina, Taiti & Cristel, Ronald & Vivienne, Eric & Liduina, Sergio & Daphne,  Salsaroy en veel meer top dansers en danseressen uit die tijd hebben heel erg hard en ontzettend lang getraind om zo goed te worden. In het boek Uitblinkers staat dat het geheim van succesvolle mensen is dat ze hun vak ontzettend veel uren oefenen. 

Ik: Ja, ik heb ook ergens gelezen dat je een expert kan worden als je het geleerde minimaal 60 uur per week – en dat dan 10 jaar lang – oefent. Dus daar moet ik je gelijk in geven. De reden waarom ik samen met Roos vorig jaar aan de NK Salsa meedeed was om mensen die veel beter zijn te inspireren om mee te doen.  Ik geloof  competitie mensen harder laat trainen. En ik geloof dat ze daardoor in dansniveau stijgen. 

Gabriël: Er zijn dansdocenten die de danscombinatie ze de week daarvoor aan hun cursisten hebben geleerd niet eens herhalen. De kunst is juist om zoveel mogelijk te herhalen. Maar bij danswedstrijden spelen andere factoren een rol. Laat me jouw een vraag stellen. Als 2 dansparen tijdens een wedstrijd hetzelfde dansen, maar de ene heeft spijkerbroeken aan en de ander is gekleed in mooie pakken vol met glitters, wie denk je dat dan wint?

IK: Het zou niet zoveel moeten uitmaken, want uiteindelijk gaat het om wie technisch gezien het beste danst.

Gabriël: Ja, dat is de theorie. Maar er zijn ook kledingvoorschriften. En daar kijkt de jury ook naar. Er wordt veel naar andere dingen gekeken. Bijvoorbeeld de populariteit en het uiterlijk van de dansers spelen ook een rol. En ook hoe de choreografieën worden uitgevoerd.

Ik: Veel mensen focussen zich op de choreo’s. Maar dat is niet waar een danspaar de meeste punten voor krijgt. De wedstrijddansers krijgen meer punten voor hun social dance skills, die ze tijdens de 2 sociale dans rondes moeten laten zien. Ik vind het jammer dat zoveel aandacht naar de choreo’s gaat, want daardoor vervormt men het beeld van de salsa wedstrijden.

Gabriël: Maar ook tijdens de sociale dans rondes is de gekleurde kijk van de jury allesbepalend. Ik noem maar een voorbeeld. Wat denk je dat gebeurt wanneer een danskoppel een break in de muziek niet pakt?

Ik: Dan zal het desbetreffende danskoppel geen punt krijgen. Of puntenaftrek. En de koppels die de break wel pakken krijgen extra punten.

Gabriël: OK. Maar wat als er voor de break de piano bezig was en dit gaat door in de break? En dat de danskoppel daardoor beslist om op de piano te blijven dansen?

Ik …. Je hebt weer een punt. Maar in principe zou de jury voornamelijk moeten kijken naar de technische details en minder naar uiterlijkheden.

Gabriël: En elk jurylid heeft ook andere prioriteiten en maakt daardoor ook andere keuzes dan zijn of haar collega’s. Mensen zijn feilbaar. Wat denk je dat er gebeurt wanneer een robot wordt geprogrammeerd om te jureren?

Ik: Een robot zal alleen jureren vanuit de jurerings algorhytmen die erin worden geprogrammeerd.

Gabriël: Precies. Maar wat gebeurt er wanneer de robot evolueert en zijn eigen ideeën krijgt omtrent de jurering van salsa wedstrijden? Kijk maar naar de boeken die Isaac Asimov heeft geschreven over robots. Of naar de film ‘I, Robot’, maar het boek van Asimov is beter.

Ik: Ja,  ken ik. Daar weet ik van. Ik dacht ook zo over de evolutie van artificiële intelligentie. Inmiddels heb ik andere ideeën daarover. Dat het niet zo’n vaart zal lopen.

Gabriël: Hoe dan ook: Ik geloof niet dat het houden van danswedstrijden bijdraagt aan de algehele stijging van het dansniveau. Wat wel werkt om het dans niveau te laten stijgen is veel oefenen en de nieuwe generatie helpen om hun dance skills verder te ontplooien. Zij zorgen vervolgens voor innovatie binnen de dans. En DAT zorgt voor een algehele stijging in dans niveau!

Het was leuk om dit gesprek met 1 van Nederlands’ grootste salsa dans iconen te hebben. Hij is superslim, leest boeken EN hij leidt Matanza al meer dan 17 jaar (Bripa kon het niet geloven toen ik het hem had ingefluisterd)! 🙂

En? Wat vind je van dit gesprek? Deel je Gabriël zijn mening? Waarom wel/niet? Wil je weten hoe Matanza het gedaan heeft bij Fiesta Deluxe? Klik dan op deze link. Daar zie je niet alleen leuke stukken van Matanza haar allernieuwste choreo, maar dan weet je ook waar je Matanza binnenkort live kunt bewonderen. In het promo filmpje sta ik (voor jou rechts) achter hen met een korte broek aan. Man! Wat was DAT een spectaculaire show zeg! TRABUCO! 🙂

 



4 thoughts on “Danswedstrijden Werken NIET!

  1. Roy Tweeboom says:

    Gabriel (Gaby) heeft volkomen gelijk!
    Niveau kan alleen stijgen als je van onderaan begint en veel danskilometers maakt. Niet denken als je net iets hebt geleerd, ‘laten we weer iets nieuws doen’.
    Onlangs zag ik een promofilmpje langskomen van een dansschool waarin een leerling zei ‘elke week leren we een nieuwe techniek’. Indien dit waar is, dan moeten het wel hele snelle leerlingen zijn!
    Herhaling, sterke basis, hoe beter die is, hoe meer je kunt groeien als danser. En als je denkt dat je uitgeleerd bent, dat is het moment dat je achteruit gaat!

    • Sederick Short says:

      Hoi Roy, wat een goede reactie. Mijn dank daarvoor. Ik ben het helemaal met je eens, behalve dan dat Gaby volkomen gelijk heeft. Je ideeen voor hoe je wel een salsa wedstrijd zou kunne doen vind ik briljant! ‘Elke week en nieuwe techniek leren’ is een gevolg van wat ik de Salsa Wapenwedloop noem. De evolutie van salsa danslessen is heel erg bepald door concurrentie. En de concurrentie heeft de wil van de klanten als ‘brandstof’. De meeste klanten willen zo snel mogelijk leren dansen. Zij hebben de ‘Mc Drive’ mentaliteit. Vraagje: Hoe weet je als cursist of je wel het ‘goede’ aan het leren bent? Aangezien er geen algemeen internationale salsa dans codex bestaat is het heel moeilijk na te gaan of een bepaalde danstechniek wel of niet ‘goed’is. Ik neem even jouw suggesties voor een ‘divisionele danswedstrijd en ranking systeem’ als voorbeeld. Elke salsa dansdocent heeft een andere uitvoering van de Cross Body Lead. Bij een wedstrijd moet er een concensus zijn. Nemen we de basis danstechnieken van Annetje Riel over? Of doen we iets anders?

  2. Rowena says:

    Ik ben het helemaal met Gabriël eens. Onze generatie dansers en dan spreek ik over de club van under the bridge, strandje aan de Maas, la Buleria, van der Meulen en Wesseling en ik kan zo nog wel langer door gaan, dansten nu ruim 18 jaar geleden wekelijks op elke mogelijke venue die er georganiseerd werd. Dansers van D2I lieten niet alleen hun social, maar ook techinal skills zien en motiveerde daarmee bewust en onbewust de dansers van toen en elkaar om te blijven groeien.

    Wat ik daarmee wil zeggen? Er waren toen al onofficieel (dansers op het blok) en officieel hele sterke shows, maar de focus lag voornamelijk op dansuren maken! Iets wat ik al mijn cursisten standaard vanaf les 1 mee geef en ook in motiveer en ja waar mogelijk zelfs die momenten voor hen (in groepsverband) initieer. Combinaties wekelijks herhalen en finetunen zijn een must naar mijn mening. Blijven benoemen waar de cursist in groeit, zodat hij/zij onbewust en bewust hun focus gaan verleggen naar wat telt op dat moment, is ook een behoefte.

    Al deze eerste generatie dansers waaronder ik zelf ( en ik was 6 tot 7 dagen op de dansvloer te vinden met of zonder kind hahahah) hebben super sterke en mooie shows neergezet, maar naar mijn mening niet alleen om te groeien, ook om te laten zien welk resultaat je kan krijgen uit hard trainen in combinatie met social dancing.

    Er waren in elke show onderscheidende en unieke factoren per team en die mis ik nu met regelmaat nog wel eens in de huidige shows. Ik denk dat je aan wedstrijden moet gaan denken op het moment dat de generatie (show) dansers van nu zelf de behoefte aan gaan geven.

    Ik denk dus dat de wedstrijden als toegevoegde waarde hebben om de dansers onderling te blijven triggeren, maar daarnaast ook de waardering voor elkaar te laten zien, want zeg nou zelf, we hebben 10 jaar geleden echt wel hele spectaculaire optredens gezien waarbij diep respect voor elkaar, liefde voor het dansen er vanaf straalde ipv de factor competitie! Mooie herinneringen zeg ik maar zo😉 een warme mambo groet…liefs Roween

    • Sederick Short says:

      Hoi Rowena, dankjewel voor je mooie reactie! Het was inderdaad een mooie tijd toen Dress 2 Impress de salsa scene in Rotterdam en omstreken domineerde 🙂 De huidige NK Salsa bestaat niet uit de behoefte van de showdansers van nu. Niet helemaal, maar het begint wel steeds meer te komen. Vraagje: Ken jij showdansers die je geschikt vindt om met danswedstrijden mee te doen? En kom je kijken tijdens de finale van het NK Salsa 1018 op zaterdag 12 mei in Rosmalen? Bij voorbaat dank voor je antwoord 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *