De Critici

Deze is speciaal voor alle mensen die kritiek leveren met het enige doel om te scoren met sensatie en leedvermaak. Of ‘satire’, zoals het schermen met woorden door sommige angsthazen genoemd wordt. De eigen smaak als ‘de enige echte norm’ prediken, tegenstrijdigheid en een eigen interpretatie geven aan feiten: in het brein van de anarchistische wereldverbeteraar mag dit alles onder het mom van Vrijheid van Meningsuiting. Mensen die een mening over anderen hebben zonder 1 enkel vraag direct aan diegenen te vragen. De Modus Operandi van een Lafaard (met een hoofdletter ‘L’) in optima forma! En dat noemt zich dan ‘verlicht’ met een woordenboek in de ene hand, een pen in de ander en met een algeheel gebrek aan liefde & empathie. Een ‘10’ voor de Nederlandse Taal, maar een ‘1’ voor hoe je je hogere idealen kunt bereiken. Dus een gemiddelde 5 en een half. Ik doe niet aan ‘zesjescultuur’, dus is het gewoon een dikke onvoldoende. En ja, dat durf ik te zeggen met mijn slechte Nederlands. Sorry, het Nederlands is niet mijn moedertaal en ik ben niet academisch opgeleid. Eat me! Immers: ik hoop dat mijn boodschap overkomt aan de mensen die meer bezig zijn met de inhoud dan met de vorm van het geschrevene (!)

Jose Alberto ‘El Canario’ heeft veel grote hits. Deze pionier van de Salsa Romantica heeft voor mij persoonlijk ook veel betekend. Zijn  liedjes domineerden de playlisten van de meeste salsa DJ aan het begin van de jaren ‘90. Het eerste lied waar ik een salsa demo op heb gedanst is ‘Disculpeme Senjora’. Dat was in 1993. Het demoteam van Beo Barton zijn gevorderde salsa studententeam trad toen op in een kleine salsaclub op de Herengracht in Amsterdam.

 

 

Net als elke artiest heeft El Canario ook veel kritiek te verduren gehad. Onder het volgende clip vind je de vrije vertaling van de songtekst in het Nederlands 🙂

 


(De mensen hebben kritiek, maar ze maken mij groot)

Hoe dan!

Kijk naar hoe ze praten, praten, praten en praten

Maar stel je eens voor

Hoe dan!

Mij maakt het niet uit dat mensen mij bekritiseren,

Dat ik een goed leven leidt, dat ik duizend vrouwen heb

Dat is wat men zegt, maar hun kritiek maakt me groot

Ze zeggen dat ik bij dansfeesten aankom met een air van hier tot Tokyo,

Dat wanneer ik de straat op ga ik dan met niemand wil praten,

En vandaag wil ik mijn dank betuigen,

Aan iedereen die mij bekritiseren en mij zodoende beroemd maken,

Ik ben een kunstenaar, dus het kritiek maakt me groot!

En aan allen die kritiek leveren wil ik vandaag van harte feliciteren

Want ik weet dondersgoed wanneer ze gaan fluisteren

(Ik ben een kunstenaar, en het kritiek maakt me groot)

(Ik ben een kunstenaar, en het kritiek maakt me groot)

Ik wil degene die mij bekritiseren duizend keer bedanken

Dat ze mij aanwezig houden in al hun roddel pagina’s

(Ik ben een kunstenaar, en het kritiek maakt me groot)

(Ik ben een kunstenaar, en het kritiek maakt me groot)

Wat leuk zeg! En wissel!

En nu meer Salsa in plaats van (rotte) vis!

Ja, ja, ja, ja…

(Het kritiek maakt me groot)

Nog meer kritiek, nog meer kritiek

(Het kritiek maakt me groot)

Want dat is wat de mensen vermaakt

(Het kritiek maakt me groot)

Dat is wat mij op de benen houdt

(Het kritiek maakt me groot)

Ik kom uit Villa Consuelo, een ‘hete’ buurt

(Het kritiek maakt me groot)

Dat El Canario had gezongen, dat hij gedanst heeft

(Het kritiek maakt me groot)

Als ze geen kritiek hebben op jou, hoe kan je (jezelf) dan verkopen?

(Het kritiek maakt me groot)

Dit doe ik met liefde voor de mensen van Upper Manhattan,

De Salsa wijk daar in The Bronx, Brooklyn

Ook Queens en de mensen uit New Jersey

Wat heerlijk!

Zonder strijd is er geen gezelligheid

(Het maakt me groot)

En nu ben ik echt op dreef

(Het maakt me groot)

Mijn salsa collega’s

(Het maakt me groot)

Ey, luister! Een grote warboel. Het is nu zo dat Willie Colon geen liedjes meer wil spelen, Papin, Pilico, Geronimo en Ralph Mercado kwamen bij elkaar en hebben zijn vrouw geroepen, ze hebben helemaal naar Santo Domingo gebeld met de opdracht om iedereen in Caracas te roepen, en toen kwamen de mensen uit Curacao en uit het Callao hier en ze kwamen samen met de prins die de mensen daar in Tenerife heeft opgesloten, en toen hebben ze gesproken met Richie Bonilla voor de Orquesta de La Luz die Juan Pedro en Balboa nodig hebben die helemaal gek worden van een pianist daarginds die niet is gegaan en die Pepe niet naar binnen liet gaan en zegt dat er geen ergere tragedie is dan hem.  

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *