Salsa Wapenwedloop 1 Euro Latinos

Euro Latinos 2000

WAARSCHUWING: Ik ga namen noemen en slechte dingen opbiechten…

“Less is More”. Dat zijn de woorden van Roy Tweeboom. Bij afro latin dansen houdt het in dat je veel meer plezier haalt uit het samen dansen door minder ingewikkeld te doen. Evolutionair gezien klopt het adagium “Less is More” eigenlijk niet. Of, niet helemaal. Bijvoorbeeld: Het leven op aarde heeft zich in ongeveer 3.8 miljard jaar tijd ontwikkeld van eencellige organismen tot de zeer complexe multicellulaire zoogdieren zoals wij die nu kennen. En dat evolutionair proces vertoont veel parallellen met het (afro latin) samen dansen. In deze serie artikelen zal ik het proces van toenemende moeilijkheidsgraad binnen de afro latin dansstijlen beschrijven aan de hand van mijn eigen ervaringen. Inclusief mijn zeer discutabele aandeel binnen die dans evolutie.

Op Curacao had ik in de top merengue en streetdance show teams gedanst. Veel footwork en weinig partnering. Toen ik in augustus 1989 als ‘beursaal’ naar Nederland kwam heb ik voor het eerst salsa dansen ontdekt in Club Chique op de Rozengracht in Amsterdam. Elke week was ik daar te vinden. Elke donderdag, vrijdag en zaterdagavond. Op de dansvloer. Met geen enkele Cross Body Lead. Wijlen Beo Barton (1 van de grondleggers van salsa dansen in Nederland) had me ongeveer 2 jaar lang bijna elke week gevraagd om bij hem te komen lessen. In 1991 zei ik eindelijk “ja”. In die tijd had een ex cursist van Beyo 3 maanden lang danslessen gevolgd in Cuba. Hij kwam terug, zegde zijn baan op, en begon meteen te adverteren met: “Bij ons krijg je meteen de eerste salsa danscombinatie bij les 1.” Wat die concurrent deed was precies wat steeds meer mensen wilden: Geen Antilliaanse folkloristische danssoorten zoals de tumba, de antilliaanse wals, de mazurka, de merengue en de son. Nee. Doe maar ‘gewoon’ salsa. In de Pixar film ‘Robots’ noemen ze dat: “See a Need, Fill a Need!”

‘Beyo’ raakte mede daardoor meer dan de helft van zijn cursisten aan de concurrent kwijt… binnen 1 dansseizoen!

Vanaf 1991 t/m 1993 ben ik assistent geweest in Beo zijn danslessen en heb ik ook in zijn studententeam gedanst. In 1993 had ik de eer om in Beo zijn semi professionele showteam Caribeyo te mogen dansen. Samen met Jan en Angelique. Wat een eer! Beo verwerkte al zijn creativiteit in zijn shows. Hij was de choreograaf, de stylist, de couturier en de singer/songwriter in 1. Hij was sowieso een echt aparte persoonlijkheid. Lang, statig, elegant, bijna altijd gekleed in Afrikaanse klederdracht, en met een lange fez op zijn hoofd. Beo kon ook heel mooi schilderen.

Op een gegeven moment vond Beyo dat hij iemand anders moest inhuren voor het choreograferen van de salsa dans gedeelten van zijn choreografieën. Want de concurrentie binnen de Amsterdamse salsa scene werd steeds groter met docenten zoals Frans (Sabroso), Freddie Stuyver (Caliente) en vooral Claudio Gomez die het salsa dansen steeds ingewikkelder maakten door de introductie van steeds meer draaien en Dips & Tricks. Op een gegeven moment stond er een mooie donkere dame voor ons die ik al kende van mijn vroege dansjaren op Curaçao. Haar naam: Caurena ‘Rina’ Bernabella.

En nu komt het…

Wij vonden Rina geweldig! Niet alleen haar persoonlijkheid, maar ook haar professionaliteit, haar complete beheersing van klassieke en moderne danstechnieken en haar wil om dans en muziekstijlen naar eigen wil te mixen waren een verademing. En keihard trainen. Dat waren we niet echt gewend bij Beo. En leuk dat wij het vonden! Maar daardoor begon bij ons de steken die Beo liet vallen steeds meer te irriteren. Op een avond – ergens aan het begin van 1995 als ik het mij goed herinner – hadden we een hoogoplopende ruzie met elkaar. Beo versus Caribeyo. En toen gebeurde iets wat mij heel erg lang zou blijven dwarszitten. Beo had ons gevraagd om te stemmen wie we als choreograaf wilden hebben: hij of Rina.

Behalve zijn neefje Juni hebben we allemaal op Rina gestemd!

Je kunt dit vergelijken met hoe de executive board van computerbedrijf Apple Steve Jobs uit zijn eigen bedrijf had ontslagen. Beo – emotioneel als hij was – heeft mij daar nooit voor vergeven. Hij zag het hele gebeuren als hoog verraad. Ons hechte band koelde zienderogen af. Ik loste dit probleem op zoals ik dat altijd deed: door nog meer in mijn eigen cocon te kruipen, nog veel meer alcohol te drinken en ongeveer een pak sigaretten per dag te roken…

Maar met Euro Latinos ging het goed! De choreo’s werden ingewikkelder. We kregen goede dansers erbij zoals Chandrika, Belen, Juni Maduro, Surin en Patrick Mussendijk. Latin jazz werd moeiteloos afgewisseld met merengue, salsa en streetdance. In het jaar 2000 was Euro Latinos 1 van de beste afro latin showteams van Nederland. We hadden veel optredens. Op een gegeven moment had Rina een aantal nummers die we dansten achter elkaar geplakt. Dat komt omdat de opdrachtgevers meer waar voor hun geld wilden. De complexiteit nam niet toe door het dansen zelf, maar door de lengte van de shows, door de diversiteit binnen de shows en door het stijgende dansniveau van de showdansers. Echter, onze salsa dans skills groeide niet evenredig snel mee met die van de concurrentie. Nederland maakte vanaf 1998 kennis met LA stijl salsa on1 en met Eddie Torres’ zijn NY stijl mambo on2. Alleen maar salsa! En de meeste (jonge) dansers werden daar helemaal wild van. De afro latin dansevolutie in Nederland werd nu gedreven door een toenemende specialisatie. Leon Rose (een internationale salsa dansdocent) zei een keer tegen ons dat wij niet zulke lange shows moesten dansen. Dat dat slecht zou zijn voor hun imago. En dat klopt. Want doordat salsa dansen steeds ingewikkelder werd (en ook mede door de toenemende ‘druk’ van internationale salsa dans festivals) waren de shows ook korter geworden: maximaal 6 minuten lang. Wij hadden inmiddels een showblok van bijna 20 minuten lang! 

In Deel 2: Euro Latinos versus Salsa Dance Squad!

Laat me in de comments weten wat je ervan vindt 🙂



            

 

      

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *