Mijn Passievolle Salsa Ziel in haar Blootje

Shoes Out Clogs On

Mijn ‘Spiegelbeeld in Tijd’ – en zelf geproclameerde “onnozele wijze rioolrat” (zijn eigen contradictio in terminis) – schreef onlangs een mooi epistel die ik alleen kan samenvatten als de zoveelste ‘schreeuw in het donker’. Een echo uit een ver verleden die ik elke keer weer heel erg graag verwelkom. Want zijn klaagbrief bewijst dat mijn protestactie eindelijk de praktische gewenste effecten hebben waar ik stiekem op gehoopt had. En daar ging het mij in eerste om toen ik meedeed met de NK Salsa: een beweging starten met het doel om het algeheel niveau van salsa dansen hier in Nederland weer op peil te krijgen en de salsa gloriedagen in ere te herstellen.

Dit wordt ook een heel erg lang epistel, maar wel eentje waarin ik vol met passie mijn ziel bloot leg..

Research…

En – in tegenstelling tot hem – ben ik niet alleen een grote fan van ‘Research’. Net als de journalisten Clark Kent en Lois Lane geeft het mij ook een enorme ‘kick’ om misstanden te onderzoeken en de misstanden aan de kaak te stellen. Waar en waarom gaat het mis, of is het misgegaan? Waarheidsvinding. Het vinden van de waarheid grenst bij mij aan obsessie. En net zoals Isaac Newton die gek was op de cijfer 7 (daarom heeft de regenboog 7 kleuren in plaats van 6) en Einstein geobsedeerd was door licht (relativiteitstheorie), zo ben ik ook helemaal gek op de cijfer 8 en op de waarheid. Maar ja, dat kan niet anders als je jarenlang als kind helemaal wordt afgeranseld met een kurkdroge tuinslang, sigaretten op je borstkas worden uitgemaakt, roodgloeiende vleesvorken op je tong worden uitgedoofd, en je hoofd in een emmer onder water wordt gehouden totdat je kokhalzend het levensvocht begint in te ademen. Om maar een kleine segment te nemen uit een dozijn of zo martelpraktijken die je ‘gedwee’ en zonder tranen moest ondergaan in de naam der waarheid…

Regels die als ‘De Waarheid’ door je folteraar, door degenen die je zouden moeten beschermen en door de niet verlichte maatschappij waarin je opgroeit als absoluut werden aangekondigd, werden (en worden niog steeds) niet of nauwelijks door henzelf nageleefd. Tegenstrijdigheden die zich in gesprekken en in geschriften zo erg door cognitieve dissonantie lieten leiden (dit doet me denken aan de onzichtbaarheidsmantel van Harry Potter) dat je je ging afvragen hoe het kan dat een hele bevolking het niet bij het rechte eind heeft. Want logica dicteert in zo’n geval dat jij dan gek bent. Totdat je uit de situatie wegvlucht en tot de verbazingwekkende ontdekking komt dat niet jij, maar dat juist zij degenen zijn die lijden aan meervoudige mentale stoornissen. Je ontdekt dat hele bevolkingsstammen in leugens kunnen geloven. Dit doen ze zolang deze onwaarheden maar in hun eigen voordeel werken, oplossingen bieden tegen hun eigen angsten, gaten vullen bij gebrek aan kennis en/of een zondebok bieden bij grote problemen. Zie Nazi Duitsland tijdens WOII en de grote mars van rechts populisme anno 2018. Je ontdekt het bestaan van drogredenatie. Bijvoorbeeld ‘Kersen Plukken’. En natuurlijk indoctrinatie. Hoe een mens tot een (bruikbare) slaaf kan worden gemaakt door zijn eigen emoties. Je ziet ineens het licht. Niet zoals Saulus deed, waarbij de kans groot is dat de beste hermandad aan temporaalkwabepilepsie leed, maar in engere zin. En ineens ben je niet meer Don Quichote, vechtend tegen de windmolens, maar de realist Sancho Panza. En de geschiedenis leert dat vooral de wetenschap in het algemeen – en wetenschappers die hun koppen boven het maaiveld durfden te steken in het bijzonder – onder zwaar geschut gebukt gingen tegenover mensen en instituties die gebaat waren (en dat nog steeds zijn) bij het behouden van de tijdige status quo, of die hun eigen normen en waarden wilden laten prevaleren boven de kunst van het kritisch nadenken. Dit alles ter behoud van de eigen macht. Zie bijvoorbeeld het ‘huisarrest’ van Galileo Galilei door de Rooms Katholieke Kerk nadat hij met wiskunde had bewezen dat de theorie van Copernicus helemaal klopte: de zon – en niet de aarde – is de het centrum van ons zonnestelsel. Dat was volgens veel historici het moment dat de breuk ontstond tussen geloof en wetenschap.

Bij het dansen wordt er nu kritiek geuit over het dansniveau (of het gebrek daarvan) van het grootste deel van de deelnemers die aan het NK Salsa dansen meedoen. En terecht. In mijn optiek leek het 2 jaar geleden alsof er überhaupt geen kennis was over het NK Salsa in salsa dansend Nederland. Ik dacht daar verandering in te kunnen brengen door niet alleen zelf aan de wedstrijd mee te doen, maar om die ook nog te winnen. Dan pas zouden de ‘Groten der Neder-Salsa’ het belachelijk vinden dat ik me kampioen kon noemen, en ze zouden daardoor in actie komen door zelf mee te doen of hun protegés te sturen… of door lange epistels op het net te schrijven, Wat de kritikasters niet weten is dat het niveau 2 jaar geleden nog slechter was. Wat dat betreft toont het NK Salsa een stijdende lijn. Ik geloof in wat Superman zijn geschiedenis heeft bepaald: van sprongen die hij maakte  die hoger waren dan de hoogste gebouwen, tot de kunst van het moeiteloos vliegen. Evolutie in optima forma 😉

… & Development: Applied Dance Sciences

Net als mijn helden Bruce Wayne en Tony Stark ben ik ook gek op het bedenken van oplossingen en het toepassen daarvan. Handelen. Niet alleen maar praten, kritiek leveren, vage filosofische oplossingen bedenken, maar vooral ook echt handelen. Oplossen.

Het is te makkelijk om vanuit de oever van een rivier steentjes op een beverdam te gooien. Of in dit geval: grote keien naar een instabiele beverdam te gooien die bijna omvalt in een rivier met snelstromend water. En dit terwijl de bevers ondertussen keihard hun best doen om hun dam intact te houden.

De leerlingen van La Pachanga hadden een probleem met het inhalen bij verschillende salsa dansdocenten die allemaal anders danslessen gaven binnen dezelfde dansschool. Jorge Suarez wilde zijn cursisten helpen. Ik heb Jorge meteen voorgesteld om 1 syllabus te hebben voor alle dansdocenten en assistenten. Alle docenten wilden daar aan mee helpen. Na maanden hard werken heb ik het dansmateriaal die alle docenten hadden geleverd in 2003 gegoten tot de eerste complete docentenhandleiding voor salsa dansen in Nederland, inclusief een ‘Salsa Index’ en met gedragsregels voor op de sociale dansvloer. Veel cursisten dansen ‘asociaal’? Ik heb de ‘Salsa Sim1’ bedacht: aan het eind van elke beginnerscursus worden de cursisten in een kleine cirkel (omringd door stoelen of barkrukken) bij elkaar geplaatst, waarbij ze de gedragsregels meteen in de praktijk toepassen. Ze dansen niet op de muziek? Ik gebruik mijn mond als ‘beatbox’ tijdens de danslessen. De muziek gaat altijd boven de danspatroon. Dit deed ik al voordat Musicality een internationaal ‘ding’ werd door Edie The Salsa Freak. Zij heeft Musicality bedacht om alle salsa dansdocenten wereldwijd te helpen met praktische tips. De dames krijgen niet genoeg aandacht? Ik heb zelf Ladies Styling lessen gevolgd en zelf gegeven, ondanks de hoon van mijn mannelijke collega’s. Mijn doel? De vrouwelijke cursisten en dans assistentes zoveel mogelijk helpen en ondersteunen. De leerlingen beheersen hun danspassen niet tijdens partnering? Salsa Drill – ooit voorgesteld door Leon Rose – wordt standaard onderdeel van het lesprogramma. Dat helpt de cursisten om hun samendans technieken sneller en efficiënter te leren. De danstechnieken zijn ‘all over the place’? Ik schrijf een nieuwe syllabus oplopend in moeilijkheidsgraad. De leerlingen oefenen niet genoeg? Ik bedenk een ‘Rueda Dans Format, waarbij de standaard LA Stijl Salsa on1 partnering technieken in een ruede formatie worden geoefend. Dit helpt de cursisten om veel meer ‘dans kilometers’ te maken.

Uitdaging

En natuurlijk hou ik ook van uitdagingen. Het gevoel hebben om iets voor het eerst te doen zodat ik daarmee nog meer mensen met het dansvirus kan besmetten werkt verslavend. Zelf heb ik nooit de ambitie gehad heel erg goed te kunnen dansen. Of om er een kunst van te maken. Mijn doel is om het voor zoveel mensen als ik kan mogelijk te maken dat zij met zoveel mogelijk danspartners wereldwijd lekker kunnen samen dansen. En om veel mogelijkheden te hebben zodat ik de verschillende muzieksoorten optimaal kan interpreteren samen met mijn danspartner. That’s it. Dus ik wil niet te hard werken. Dat laat ik liever over aan mensen met meer ambitie en die zich graag willen specialiseren. Ik ben meer een ‘allrounder’ die van uitdagingen houdt. Daarom kan ik naast bijna alle afro latin dansstijlen ook streetdance, folkloristische dansen, flamenco (!) en andere soorten dans dansen. Van internationaal Latin DJ entertainer tot rolstoel salsa dansers coachen: ik ga weinig uitdagingen uit de weg.

Ik heb ook een interactieve workshop salsa dansgeschiedenis bedacht. Deze heb ik 2 keer voor Club Fiera gegeven. Dus in plaats van alleen zitten en luisteren neem ik de mensen mee door de salsa dans geschiedenis heen door hen niet alleen audiovisueel materiaal te bieden, maar hen ook zelf te laten dansen, zingen en muziek maken. Dat liep niet, want de meeste mensen zijn niet geïnteresseerd in dansgeschiedenis. En dat geeft ook niet.

Het mooiste wat ik al 8 jaar doe (naast het choreograferen van huwelijks dansen) is het geven van salsa dansworkshops aan leerlingen van 3 en 4 HAVO/VWO voor www.crossyourborders.nl. Daarbij koppel ik als rode draad de dansgeschiedenis samen met huidige maatschappelijke problemen. Zo heb ik inmiddels honderden tieners in heel Nederland geholpen om betere – en bewustere (!) – burgers te worden die niet in hun eigen bubbles blijven hangen. En op hun beurt helpen zij mij om ‘jong’ te blijven en de wereld door hun ogen te blijven zien.

Of, in de woorden van Whitney Houston:

I believe the children are our future,

Teach them well and let them lead the way

Show them all the beauty they possess inside!

Give them a sense of pride to make it easier,

Let the children’s laughter remind us how we used to be!”   

En natuurlijk maak ik ook fouten. In mijn 33-jarig danscarrière heb veel fouten gemaakt. Maar ik heb liever dat ik fouten maak en ervan leer in plaats van dat ik als een vader alleen maar aan de zijlijn van het voetbalveld naar mijn zoon sta te schreeuwen die op dat moment keihard zijn best staat te doen in de stromende koude regen…

Trouwens, ik durf mijn fouten toe te geven en excuses daarvoor te bieden. Dat hoort ook bij het groeiproces. Een groeimentaliteit hebben vind ik een uiterst belangrijk ‘tool’ om anderen optimaal te kunnen helpen. En dat is ook de reden waarom ik in 2013 de docentenopleiding van Morry heb gevolgd. Om verder te groeien en om mijn cursisten beter te kunnen helpen om hun dans doelen sneller te bereiken. Nu word ik getraind door Randolph Brion om nog beter te kunnen lesgeven en te kunnen dansen. En ik volg al vanaf 1999 regelmatig dansworkshops van lokale en internationale dansdocenten. Al die mensen hebben duizenden amateur en professionele dansers zoals ik geholpen om onze dans dromen te verwezenlijken!

Nu, anno 2018, zijn er andere positieve ontwikkelingen gaande binnen de salsa dans scene onder leiding van o.a. Glenn Donkers. Professionals gaan elkaar trainen om samen beter te worden 🙂  Eric Lalta is bezig met de Dutch Bachata Championship die gehouden wordt op 18 en 19 mei tijdens de Salsa Bachata Beach Festival 2018. Daar mag ik hem bij helpen. En ik vind het leuk om mensen te helpen die anderen willen helpen. Zelf ben ik – as we speak – bezig met het doorontwikkelen van mijn nieuwe samendans concept Ocho Dance, die oplossingen biedt voor een aantal problemen zoals: een tekort aan mannen tijdens de danslessen, mannen die vrouwen onheus bejegenen tijdens het samen dansen, leiders die niet echt met Musicality bezig zijn, en eindeloze discussies over welke dansstijlen wel of niet bij welke muziekstijlen horen. Meer informatie daarover volgt binnenkort. Samen kunnen wij hiermee in theorie miljoenen dansers en dansdocenten wereldwijd helpen  🙂

En DAT is volgens mij wat ons allemaal bindt: de wil om anderen te helpen. Professioneel of amateur: iedereen  in deze dienstensector wil heel graag anderen HELPEN. Probeer door alle verschillen in ideologie en aanpak heen te kijken en dan zul je dat ene echte waarheid ontdekken. Tijdens 1 van de vele gesprekken die wij – dansdocenten en entertainers – hebben gehad tijdens de laatste Bonaire International Dance Festival vertelde Taiti mij dat wij schrijvers meer invloed op de dans scène hebben dan wij denken. Dat wist ik niet. In al die jaren waarin ik fanatiek op salsa fora schreef kreeg ik weinig respons. Maar nu ik het WEL weet moet ik aan Spiderman zijn woorden denken: “With great power comes great responsibility.” Veel media hebben deze woorden uit Peter Parker zijn oom Ben zijn mond laten komen, net voordat hij stierf. Maar..

“The often-quoted Spider-Man theme of “with great power comes great responsibility” is widely attributed to Uncle Ben. However, this was not initially true. In Amazing Fantasy #15, the original version of the phrase appears in a narrative caption in the comic’s last panel,[7] not as spoken dialogue. In fact, Ben has only two lines in the entire comic.”    

Dus zal ik voortaan mijn best doen om verantwoordelijk om te gaan met wat ik schrijf en anderen te helpen door wat ik schrijf.

En? Wat doe JIJ CONCREET om de afro latin danscene te helpen? En wat kan ik volgens jou nog doen om deze nog meer te helpen? Laat het me weten als commentaar of in een PB-tje 🙂

        



2 thoughts on “Mijn Passievolle Salsa Ziel in haar Blootje

  1. Jacqueline Gerard says:

    In een woord, geweldig👍🏻 Ga zo door. Zou ook geweldig vinden om privé les van je te krijgen samen met mijn partner. Ik kan salsa maar hij niet. En aangezien we volgende jaar gaat trouwen zou ik het geweldig vinden voor hem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *